Scroll Top

L’oratori «Les set paraules de Crist a la Creu», de Théodore Dubois, protagonitza el Concert de Setmana Santa a Montserrat

Diumenge de Rams, 10 d’abril del 2022, a les 21.00 hores, tindrà lloc el tradicional Concert de Setmana Santa a la Basílica de Santa Maria de Montserrat, que compta amb el patrocini de la Fundació Salvat. L’entrada serà lliure, però cal fer prèviament reserva de lloc al web de Montserrat (https://abadiamontserrat.cat/reserves/).

Enguany, el programa compta amb l’estrena la peça introductòria per a orgue i timbales Terra tremuit, d’Andreu Diport i Feliu (1998), que donarà pas a l’oratori Les set paraules de Crist a la Creu, de Théodore Dubois (1837-1924), amb versió per a cor, solistes, orgue i timbales.

Diumenge 10 d’abril, a les 21.00 hores, sota la direcció de Xavier Sans, amb el Fòrum Vocal, acompanyats a l’orgue per Vicenç Prunés, amb l’obra introductòria Terra tremuit d’Andreu Diport

La direcció del concert anirà a càrrec de Xavier Sans, i comptarà amb la soprano Rita Morais, el tenor Oriol Guimerà, el baríton Oriol Mallart, Marc Casas a les timbales, Vicenç Prunés a l’orgue i el cor Fòrum Vocal. La peça introductòria la interpretaran Vicenç Prunés (orgue) i Marc Casas (timbales).

Aquest concert, organitzat per l’Abadia de Montserrat, que compta amb el suport de la Fundació Salvat, l’obra social del Grup Farmacèutic Salvat —que assumirà econòmicament els Concerts de Rams dels tres anys vinents: 2022, 2023 i 2024—  es podrà seguir en directe (21.00 hores) a través de Montserrat Ràdio i Montserrat TV i, a partir de les 22.45 hores, per les televisions de la Xarxa de Comunicació Local (TV locals de Catalunya).

 

L’oratori «Les set paraules de Crist a la Creu» és considerat com l’obra mestra de Théodore Dubois i està dedicat a l’abat Jean-Gaspard Deguerry, afusellat pels Federals a la presó de La Roquette al mateix temps que l’arquebisbe de París Mons. Darboy. L’obra va ser estrenada l’any 1867 a Sainte-Clotilde de París i, des d’aleshores, ha estat interpretada a l’església de La Madeleine cada Divendres Sant i són d’una inspiració elevada i d’un efecte grandiós i dramàtic. Tres de les seccions d’aquest oratori, les paraules primera, cinquena i setena, tenen una factura del tot moderna en relació amb el seu temps, gairebé teatral, i que recorda més aviat l’estil d’un Rossini o d’un Meyerbeer que aquell dels oratoris dels compositors clàssics. En definitiva, pàgines tràgiques que tradueixen admirablement la cruesa i el dolor de la mort de Crist.

  • Xavier Sans, director. Ha estat director del Jove Cor de Tarragona, del Cor Voxalba, i de la Coral Sant Jordi, director convidat al Cor de Cambra del Conservatori de Girona i al Cor de Noies de l’Orfeó Català, i assistent de direcció del Cor de Cambra del Palau de la Música, del Cor Ciutat de Tarragona i del Cor Sant Esteve de Vila-seca. Des del 2010 dirigeix el Fòrum Vocal. En l’àmbit docent, ha estat professor de direcció coral als cursos de la FCEC durant vint-i-cinc anys; actualment és professor de cant de l’Orfeó Català. Té una llarga experiència com a cantant en grups professionals com Cor de Cambra del Palau de la Música, Les Éléments, Accentus, Arsys Bourgogne o La Capella Reial de Catalunya.
  • Vicenç Prunés, orgue. Format a l’Escolania de Montserrat, el P. Ireneu Segarra el va convidar a acompanyar els concerts de l’Escolania, activitat que va realitzar sota la seva direcció durant quinze anys, i també amb els directors posteriors. Va estudiar orgue amb el P. Gregori Estrada, el “Trinity College” i Diplomat en aquest instrument per l’”ABRSM” de Londres. Diplomat en Ciències Religioses per la Universitat Pontifícia de Comillas (Madrid). Llicenciat per la “Guildhall School of Music & Drama” (Londres) i professor Superior de Piano i Música de Cambra. Activitat docent a l’Escolania de Montserrat i als Conservatoris Professionals de Vic i Granollers. Organista titular de l’orgue Josep Maria Ruera de Sant Esteve de Granollers i membre fundador de la “Fundació Pro Música Sacra Granollers”.
  • El Fòrum Vocal és un col·lectiu d’una quarantena de cantaires amb una sòlida formació musical i una àmplia experiència en el món coral. Ha estat dirigit per Alfred Cañamero, Xavier Chavarria i Daniel Mestre. Xavier Sans es fa càrrec de la direcció a partir de 2010. Pertany a la Federació Catalana d’Entitats Corals (FCEC). El seu repertori comprèn des de la música medieval fins a la del nostre segle. Entre les seves actuacions destaquen la seva participació en l’espectacle El Dúo de la Africana en la producció del Teatre Lliure (Premi Butaca 2007 al millor musical) a Barcelona, Madrid i Buenos Aires; Missa Sancti Joannis de Deo de J. Haydn, amb l’Orquestra Barroca Catalana; Les sept paroles du Christ, de T. Dubois; Misa Criolla, d’A. Ramírez; Requiem, de G. Fauré; Missa en do menor, de W.A. Mozart a Mendrisio (Suïssa); Petite Messe Solennelle, de Rossini a Puerto de la Cruz (Tenerife).
  • Rita Morais, soprano. Va néixer a Braga (Portugal). Va completar la seva formació acadèmica al Màster de Lied “Vitoria de los Ángeles” de l’Escola Superior de Música de Catalunya. Regularment, fa concerts i recitals a Portugal i Espanya. A la temporada 2021-22 debuta com a LIFE New Artist al festival LIFE Victoria i rep el Premi Solista Salvat Beca Bach 2022 de la Fundación Salvat.
  • Oriol Guimerà, tenor. Format a l’Escolania de Montserrat, ha estudiat fagot al Conservatori Municipal de Música de Barcelona i a l’ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya). En el món coral col·labora amb el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, la Capella Reial de Catalunya, el Cor Francesc Valls, l’Ensemble O Vos Omnes i la Capella de Música de Montserrat. És membre fundador des cors Cererols i Decanendi Elegancia, especialitzats en música antiga. Actualment, la fundació Salvat li ha concedit la Beca Bach Barcelona 2020 – 2021, per a joves solistes.
  • Oriol Mallart, baríton. Va néixer a Girona, on va iniciar els estudis de piano. Posteriorment, ha estudiat el Grau Superior de Cant a l’ESMUC, amb Mireia Pintó. Combina la seva activitat com a solista amb la de cantant de cor, en grups com Collegium Vocale Gent, la Capella Reial de Catalunya, la Jove Capella Reial de Catalunya, el Cor de Cambra del Palau de la Música, l’Ensemble O Vos Omnes, el Cor Cererols i el Cor Francesc Valls.
  • Marc Casas Castañé, timbales. Percussionista polifacètic capaç d’assumir el paper de timbaler solista o percussionista en orquestres simfòniques, com també desenvolupar-se amb èxit amb la bateria o el vibràfon en el món del jazz i la música moderna, cursa els estudis superiors de música a l’ESMUC, en l’especialitat de percussió clàssica i contemporània. En l’actualitat és timpani solista a l’Orquestra Terrassa 48 i professor de percussió a l’escola de música i Conservatori de Vic.

Última actualització: 4 abril 2022