Scroll Top

29 d’octubre de 2025 Sant Narcís

Avui, dia 29 d’octubre, celebrem la festivitat de:

Sant Narcís, bisbe i màrtir

Suposat bisbe i màrtir, venerat a Girona com a patró, els detalls de la seva vida són llegendaris. És probable, que sigui un desdoblament del bisbe Narcís de Jerusalem, dels segles III-IV. La llegenda de sant Narcís, fruit de successives ampliacions ens diu que, nascut al segle III, probablement a Alemanya, arribà a ser bisbe d’Augsburg i de Girona. En aquesta darrera ciutat, a la que es va traslladar per predicar la paraula de Déu, hi sofrí martiri amb tres punyalades, mentre celebrava la missa durant la persecució de Dioclecià, als inicis del segle IV.

Uns altres testimoniatges antics del culte de sant Narcís, són un escrit del bisbe Berenguer, del segle XI, que li parla d’aquest culte a un abat de Baviera, que li’n demanava notícies, per la relació del sant amb la màrtir bavaresa santa Afra, que Narcís aconseguí convertir al cristianisme; i el d’Oliba, bisbe de Vic, que predica un sermó a Girona, en honor de sant Narcís, vers el 1043.

La llegenda de les mosques se situa quan les tropes franceses ocupaven Girona en el 1285. Quan aquests profanaren el temple, del sepulcre del sant sortí un eixam de mosques grosses com vespes que picaren els soldats i cavalls que moriren a l’instant. També les mosques sortiren del cos del sant en el setge francès de Girona del 1653, matant en aquest cas només els cavalls.