Avui, dia 23 de maig, celebrem la festivitat dels sants: Desideri, bisbe i màrtir, i Honorat de Subiaco, abat.
Sant Desideri de Langres, bisbe i màrtir
Va néixer a Autun, França, i va rebre l’educació a l’abadia de Sant Sinforià a l’abric de sant Germà. Fou bisbe de Langres, prop de Lió. Malgrat no tenia gran preparació acadèmica, amb una certa simplicitat i ignorància, no el van impedir convertir-se en un gran intèrpret de les Sagrades Escriptures.
L’any 407, en temps de l’emperador Honori, oferí la vida pels seus fidels quan el rei dels vàndals el feu decapitar en un lloc que ara porta el seu nom (Saint-Dizier, en la Xampanya), després que el bisbe li demanà que tractés el seu poble amb més humanitat. Una llegenda posterior diu que el bisbe, després de la decapitació, com tants altres cefalòfors, recollí el seu cap i tornà a entrar a la ciutat a través d’una apertura de la roca que s’obrí per deixar-lo passar.
Sant Honorat de Subiaco, abat
En el segle VI, va governar sàviament el monestir del Subiaco, on abans havia viscut sant Benet de Núrsia. La seva vida, marcada per la devoció i la vida monàstica, deixà una petjada indeleble en la cultura i la difusió de la regla de sant Benet en tota Europa, essent un exemple de vida consagrada, que inspirà a generacions posteriors de monjos i monges. Va morir en aquest monestir de la regió italiana del Laci.