Scroll Top

8 de maig 2025 Sant Eladi, beats monjos de Tibhirine i la de Nostra Senyora del Rosari de Pompeia

Avui, dia 8 de maig, celebrem la festivitat: de sant Eladi, bisbe; dels beats monjos de Tibhirine, màrtirs; i la de Nostra Senyora del Rosari de Pompeia.

Sant Eladi, bisbe

Fou bisbe de la diòcesi d’Auxerre (França), durant el segle IV. Continuà profitosament l’obra d’evangelització empresa pels seus predecessors, en l’època en que calia consolidar l’Església, després del temps difícil de les persecucions.

Beats monjos de Tibhirine, màrtirs

En 1938 els monjos trapencs re-fundaren a Algèria una abadia que en els anys 60 es traslladà a Tibhirine.  En 1991 la guerra civil entre els militars i els fonamentalistes creant-se un clima de terror. Malgrat tot els monjos, per votació, decidiren quedar-se, continuar amb el seu dispensari i  compartir el perill amb els més pobres. Finalment, en març 1997 foren segrestats pels islamistes set monjos, foren passats d’un grup a un altre, fins que finalment va ser decapitats, trobant-se el 21 de maig només els caps, que foren enterrats al seu monestir. En el 2018 l’Església d’Algèria celebrà la seva beatificació. 

En una carta escrita pel prior Christian de Chergué, màrtir, per ser lliurada als seus familiars en cas de mort declarava: “Si m’arribés un dia –que podria ser avui mateix- en què fos víctima del terrorisme (…) jo voldria que la meva comunitat, la meva Església, la meva família recordessin que he donat la vida a Déu i a aquest país (…). D’aquesta vida perduda, totalment meva i totalment seva, jo en dono gràcies a Déu, que sembla haver-la volgut tota per a aquest gaudiment seu, envers tot i malgrat tot”.

Nostra Senyora del Rosari de Pompeia

L’any 1876, l’advocat Bartolo Longo (beatificat el 1980), va trobar en un convent de Nàpols, un quadre representant la Verge del Rosari. Devot fervent de Maria, comença a difondre’n el culte sota l’advocació de la Verge del Rosari de Pompeia.

El 8 de maig de 1887 el cardenal Monaco de la Valleta, va col·locar a la venerada imatge, una diadema de brillants beneïda pel papa Lleó XIII, i el mateix dia de l’any 1891, es va celebrar la solemne consagració del nou Santuari de Nostra Senyora del Rosari de Pompeia.