Skip to main content Scroll Top

5 de gener de 2026 Sant Eduard III, sant Telèsfor, santa Genoveva Torres Morales i sant Joan Nepomucé Neumann

Avui, dia 5 de gener, celebrem la festivitat de: sant Eduard, rei; de sant Telèsfor, papa; de santa Genoveva Torres Morales, verge; i de sant Joan Nepomucé Neumann, bisbe.

Sant Eduard III, rei d’Anglaterra, el Confessor

Consagrat rei d’Anglaterra cap al 1043, excel·lí per la seva senzillesa, la seva caritat personal ajudant els pobres i visitant malalts, cosa que li valgué una gran estimació del seu poble. De profunda pregària, promogué la pau, evitant la crueltat i l’excessiva repressió. Reforçà el paper de l’Església i dels monestirs. Va reorganitzar i reforma la comunitat monàstica benedictina a Wenstmister construint una nova església i convidant altres monjos d’origen normand, formant el nucli del que esdevindria l’Abadia de Westminster que coneixem avui. S’adormí en el Senyor el 5 de gener de l’any 1066 i fou sepultat a Westminster. Fou canonitzat en el 1161, esdevenint el patró d’Anglaterra, abans de sant Jordi.

La Vita Edwardi Regis, escrita pocs anys després de la seva mort, explica que un home havia estat acusat falsament de robatori, i mentre esperava que li apliquessin la condemna d’amputació de la mà, intervingué el rei, escoltant els testimonis i examinant les circumstàncies. Gràcies a la seva saviesa i justícia, l’home fou absolt, considerant-se un veritable miracle de justícia d’un monarca pietós, protector dels innocents i instrument de la providència divina.

Sant Telèsfor, papa

Probablement originari de l’antiga colònia grega de Calàbria, el seu nom significa “portador de la perfecció”. Setè successor de sant Pere, va ser papa aproximadament entre els anys 125-136, en temps de l’emperador Adrià. Va treballar per estructurar i reforçar la litúrgia cristiana: reforçà la litúrgia nadalenca amb l’ús del glòria, el dejuni abans de Pasqua (precursor de la Quaresma), la celebració de la Pasqua en diumenge, etc. També promogué la disciplina i encoratjà la comunitat cristiana a mantenir-se fer-me en la fe malgrat les persecucions. Segons testifica sant Ireneu, morí màrtir.

Santa Genoveva Torres Morales, verge

Nasqué el 1870 al poble d’Almenara, Castelló. Amb una especial devoció a l’Eucaristia i al Sagrat Cor, des de molt jove experimentà, les contrarietats de la vida i una llarga malaltia (als 15 anys li van haver de tallar una cama): “Déu sap bé el que fa; nosaltres no hem de fer més que confiar”. Ingressà a les Germanes de la Caritat a València, i en el 1911 va fundar l’Institut de les Germanes del Sagrat Cor de Jesús i dels Àngels, per ajudar a les dones necessitades, oferint-les una llar digna, un ambient familiar i un camí de creixement humà i espiritual: “no són pobres dones, són filles estimades de Déu”.

L’orde s’estengué ràpidament per Espanya, però el pas de la guerra civil, deixarà la congregació en un estat precari. La religiosa es convertirà en la principal animadora, per la recuperació de les cases perdudes durant el conflicte, i així en poc temps, tornaven a funcionar les sis cases de la Societat Angèlica. Genoveva morirà al convent de Saragossa, el 5 de gener de 1956. Fou canonitzada el 2003.

Sant Joan Nepomucé Neumann, bisbe

Nascut a Bohèmia, sac. Amb una profunda vocació missionera, s’embarcà cap a Nova York amb un dòlar a la butxaca i poca roba. Allà fou ordenat en la diòcesi que comprenia tot l’estat de Nova York i Pensilvània.  El 1842 s’uní als Pares Redemptoristes i desenvolupà una àmplia activitat pastoral en parròquies, escoles i missions. Com a bisbe de Filadèlfia, reformà el seminari, acabà la catedral, fundà hospitals i orfenats, promogué la vida religiosa, però sobretot cuidà els emigrants catòlics i establí el primer sistema d’escoles diocesanes dels Estats Units. Morí el 5 de gener del 186 i fou canonitzat el 1977.