Avui, dia 4 de juny, celebrem la festivitat de sant Optat de Milevi, bisbe, i la de les dones de la bíblia: Noemi i Rut.
Sant Optat de Milevi, bisbe
En la segona meitat del segle IV, regí la seu de Milevis a Numídia, a l’actual Algèria. Conegut sobretot com a escriptor contra els donatistes afirmant que la santedat dels sagraments no depèn del caràcter de les persones qui els administren. Ve a ser com un modest precursor de sant Agustí, amb profunds coneixements bíblics i teològics, aprofundint en el desenvolupament de la teologia dels sagraments, de la universalitat de l’església i de la unitat dels cristians.
Santes Noemí i Rut, dones de l’Antic Testament
Segons narra el llibre bíblic de Rut, durant el temps dels jutges, uns mil anys abans de Jesucrist, a causa de la fam, molts israelites es veuen obligats a emigrar. Noemí és la dona israelita de Betlem, amb el seu marit i els seus dos fills, emigren al país de Moab. El marit mor, els fills es casen amb dues dones moabites, i també moren uns anys més tard. Llavors Noemí decideix tornar a la seva terra.
Una de les joves, Rut, tot i que Noemí vol que es quedi, decideix acompanyar-la. A Betlem les dues viudes passen tota mena de penúries, per la qual cosa Rut es veu obligada a espigolar darrere dels segadors. Finalment, un ric propietari, Booz, s’enamora de Rut i s’hi casa. D’aquesta unió va néixer Obed, l’avi de David, el futur rei d’Israel.
Noemí va restar a la història d’Israel com a prototip de la dona que, malgrat ser estrangera, sap superar totes les adversitats. Déu sempre té cura de les persones que confien en ell, independentment del seu origen o categoria social, i tot i que de vegades les purifiqui en el gresol de la tribulació, mai no les abandona.