Avui, dia 26 de maig, celebrem la festivitat: de sant Felip Neri, prevere; la dedicació de la catedral de Sant Feliu de Llobregat; la de sant Eleuteri I, papa i màrtir; i la de sant Pere Sans, bisbe i màrtir.
Sant Felip Neri, prevere
Florentí d’origen però romà d’adopció, neix l’any 1515. Assumí amb joia, l’austeritat evangèlica, amb gran simplicitat, s’extasiava davant l’eucaristia i es donava als joves, als malalts, als presoners. Cultiva amistat, amb els papes i amb sants de l’època. L’alegria i el bon humor eren característics en ell, però també el seu amor a Déu que expandia a l’entorn: “no és temps de dormir, perquè el paradís no es va fer per als mandrosos”.
Fundà la Congregació de l’Oratori, “els felipons”, formada per clergues i laics seculars sense vots, dedicats a la pregària, la predicació i els sagraments. Al seu redós, els laics feien lectures espirituals, fomentaven la música i exercien la caritat. Acostumava a dir al seus: “fillets, sigueu humils, esteu baixos” recordant-los que per ser fills de Déu “no basta honorar els superiors, sinó que cal honorar als iguals i als inferiors, i tractar de ser el primer en honorar-los“. L’Oratori es destacà per l’ús innovador de la música com a eina per l’elevació espiritual. A més era un oasi d’apertura i inclusió, un lloc on es parlava de teologia, però també de ciència, literatura i art, creant un ambient accessible a tothom. Morí a Roma el 26 de maig de 1595 a l’edat de vuitanta anys. Fou canonitzat el 1622.
La dedicació de la catedral de Sant Feliu de Llobregat
L’actual església parroquial de Sant Feliu de Llobregat fou edificada de nou, en estil basilical, per substituir la que havia estat destruïda el 1936. En la data d’avui del 1946, fou consagrat el nou temple, que adquirí el rang de catedral el 12 de setembre de 2004, arran de la creació de la nova diòcesi, amb territori desmembrat de Barcelona.
Sant Eleuteri I, papa i màrtir
Eleuteri va néixer a Nikopolis, Grècia. Aquest papa, el nom del qual en grec significa “home lliure” i sembla indicar que va ser un esclau alliberat. Va arribar a Roma acompanyant al papa Anicet, i durant el pontificat d’aquest, va ocupar diferents càrrecs. Escollit papa l’any 175, és l’últim papa que apareix en la llista publicada per sant Ireneu de l’any 180, i el número tretze de l’església catòlica. Eleuteri, va dedicar-se a solucionar les divisions que les doctrines gnòstiques, montanista i marcionita, havien provocat. A ell és deu la celebració de la Pasqua en diumenge. Morí màrtir l’any 189.
Sant Pere Sans, bisbe i màrtir
Pere Sans i Jordà, nasqué vers el 1680 a Ascó, al bisbat de Tortosa. Ingressà a l’orde dominica i fou enviat com a missioner a Filipines i després a la Xina, on tingué diverses responsabilitats. Fou ordenat bisbe i nomenat vicari apostòlic a la regió de Fujian, on exercí el seu ministeri fins al martiri. En incrementar-se les persecucions va ser detingut, torturat, morint decapitat a Fouzhou el 26 de maig 1747. L’any següent serien executats quatre companys de presó, també dominics. Fou canonitzat l’any 2000.