10 d'octubre de 2026
Sant Tomás de Villanueva, Sant Daniel Comboni i Sants Daniel, Samuel i companys
Avui, dia 10 d'octubre, celebrem la festivitat de: sant Tomás de Villanueva, bisbe; sant Daniel Comboni, missioner i bisbe; i dels sants Daniel, Samuel i companys, primers màrtirs franciscans.

Sant Tomás de Villanueva, bisbe

Nasqué a Fuenllana, a l’actual província de Ciudad Real, l’any 1486, tot i que és conegut pel nom de Villanueva de los Infantes, el poble on vivien els seus pares. A trenta anys ingressà a l’Orde de Sant Agustí, a Salamanca, on exercí diverses responsabilitats i visqué amb gran austeritat. Fou també professor a la Universitat d’Alcalá de Henares.

L’any 1544 fou nomenat arquebisbe de València, càrrec que acceptà per obediència als seus superiors. Exercí el ministeri amb gran dedicació: “El bon pastor ha de tenir aquestes quatre condicions: l’amor, la vigilància, la doctrina i la santedat. Sempre, però, seran les obres les que descobriran que un bon pastor té les condicions indispensables”. Destacà també en l’atenció als pobres i en la reforma i formació del clergat. Deixà nombrosos sermons i escrits pastorals. Reposà en la pau de Crist l’any 1555 i fou canonitzat l’any 1658.

Sant Daniel Comboni, missioner i bisbe

Nasqué a Limone sul Garda, al nord d’Itàlia, l’any 1831. Fou un dels grans missioners del segle XIX i dedicà bona part de la seva vida a l’evangelització de l’Àfrica central. En els seus viatges i estades al continent conegué de prop les dures condicions de vida de les poblacions africanes i denuncià l’esclavatge i les formes d’explotació que les sotmetien.

Amb aquesta convicció fundà diversos instituts missioners, entre els quals l’Institut per a les Missions de l’Àfrica, conegut actualment com a Missioners Combonians, i les Germanes Missioneres Combonianes. Malgrat les grans dificultats, les malalties i les dures condicions del territori, perseverà en la seva tasca: “haurem de fatigar-nos, suar, morir; però en pensar que suem i morim per amor de Jesucrist i la salvació de les ànimes més abandonades d’aquest món, trobo el consol necessari per a desistir en aquesta gran empresa”. Morí a Khartum, al Sudan, el 10 d’octubre de 1881. Fou canonitzat l’any 2003.

Sants Daniel, Samuel i companys, primers màrtirs franciscans

L’any 1227, set frares menors foren enviats al Marroc per predicar l’Evangeli. Durant la seva missió foren detinguts i, després de patir amenaces i tortures, Daniel de Calàbria, Samuel, Dònul, Lleó, Hugolí i Nicolau foren decapitats el 10 d’octubre per haver-se negat a renunciar a la seva fe. Coneguts com els màrtirs de Ceuta, són venerats com a patrons d’aquesta ciutat. Foren canonitzats l’any 1516.