El P. Bernat Juliol ofereix una conferència sobre les relacions històriques entre l’Abadia de Montserrat i Andorra, al principat

El majordom i sotsprior de Montserrat, ha viatjat a Andorra, on ha ofert una conferència sobre la presència històrica dels monjos de Montserrat al principat.

28 de maig de 2026
Dijous, 28 de maig de 2026.- En la història recent, l’Abadia de Montserrat ha tingut un paper desconegut però remarcable a Andorra. N’ha explicat els detalls el P. Bernat Juliol, majordom i sotsprior de Montserrat, en una conferència aquest dimecres a la sala d’actes del Centre Cultural La Llacuna, a Andorra la Vella, organitzada per la Societat Andorrana de Ciències (SAC).

Sota el títol “Del Llobregat a la Valira. La presència històrica dels monjos de Montserrat a Andorra”, la proposta divulgativa ha pres forma des de la veu del P. Juliol, que ha fet un repàs del capítol de Montserrat a Andorra, dins de la seva història Mil·lenària, en què, per culpa de temps convulsos que es vivien a Catalunya —1920,1930 i 1940—, la comunitat benedictina, amb l’abat Antoni Maria Marcet al capdavant, va haver de “buscar solucions als problemes que tenien”.

En un moment de “gran efervescència espiritual i cultural”, s’aposta per sortir cap a l’estranger, i el 1929 Montserrat va arribar al municipi andorrà d’Escaldes. El P. Bernat Juliol explica les relacions de Montserrat i Andorra amb “agraïment”, per l’acolliment que van rebre en temps de dificultats, fet que va transformar-se en “estima pel país”.

En l’acte van ser presents el representant del copríncep bisbe Eduard Ibáñez, el cònsol de Canillo Jordi Alcobé, els síndics Carles Ensenyat i Sandra Codina, i diversos càrrecs eclesiàstics andorrans.

Avui dia fa gairebé cent anys que els monjos de l’Abadia de Montserrat van establir llaços amb el Principat d’Andorra, amb el qual quasi uns segles després manté estima i agraïment per aquell acolliment que va rebre enmig de la tempesta política i bèl·lica que vivia el país.
 
Imatges: Toni Solanelles - Altaveu.com
Etiquetes
General
Participació