L’abadia prepara un nou concert del Festival de Música de Montserrat, la «Missa de Glòria» de Pau Casals

El concert s’interpretarà el dissabte 6 de juny a les 9 del vespre a la Basílica de Santa Maria de Montserrat.

Abadia de Montserrat - CAT 27 de maig de 2026
Dimecres, 27 de maig de 2026.- Arriba una nova entrega del Festival de Música de Montserrat amb el concert Missa de Glòria del cèlebre compositor català Pau Casals (1876-1973), el dissabte 6 de juny a les 9 del vespre a la Basílica de Santa Maria. Es tracta d’una obra escrita per a quatre veus (soprano, dos tenors i baix) i harmònium o orgue, que data de l’any 1892, quan Casals tenia només quinze anys i deu mesos.

Aquesta obra de Pau Casals va representar un ambiciós projecte per a un jove de quinze anys tot just format musicalment i, tot i ser una obra de joventut, ja s’hi pot entreveure la grandesa i la impressionant intuïció musical del compositor. En aquesta època, Casals estudiava al Conservatori Municipal de Música de Barcelona, amb Josep Garcia com a professor de violoncel i Josep Rodoreda com a professor d’harmonia.

L’obra recull l’ordinari de la Missa catòlica i utilitza un llenguatge amb influències pròpies de l’època, amb reminsicències belcantistes, especialment en les intervencions solístiques, però també amb el coneixement de la tradició i de la retòrica pròpies de les misses corals dels segles XVIII i XIX. El jove Casals, però, hi aporta un llenguatge propi, amb moments de gran melodisme, intimisme i altres de grandiloqüència com podem veure en algunes de les seves obres corals de maduresa, la major part de les quals dedicà a l’Escolania de Montserrat.

L'estrena mundial de la Missa tingué lloc el desembre de 2023 a l’església de la seva vila natal, el Vendrell, on Pau Casals havia fet les primeres passes musicals, amb motiu del 50è aniversari de la mort del compositor. Malgrat ser escrita per a orgue o harmònium, l’escriptura de l’acompanyament d’aquesta missa és molt pianística, i en aquesta ocasió a l’Abadia de Montserrat s’oferirà l’estrena absoluta de la seva versió per a piano, a mans d’Emili Blasco. La proposta de música sacra comptarà també amb la participció de la violoncel·lista Sveta Trushka i de l’organista de l’Escolania de Montserrat, Mercè Sanchis. Pel que fa a les veus de la Missa de Glòria, hi prendran part la soprano Mar Jordana, el tenor Marc Sala i el baix David Guitart, amb la Coral Càrmina. Tot sota la direcció de Daniel Mestre.

La Missa de Glòria de Pau Casals oferirà al públic de la Basílica de Santa Maria el traçat d’un retrat molt complet del compositor Pau Casals, a través del recull de l’ordinari de la Missa i altres peces compostes en diversos moments vitals de Casals. Des de casa també es podrà veure, a través del canal de YouTube de l’Abadia de Montserrat.

El concert, que s’emmarca en l’any del 150è aniversari del naixement de Pau Casals, inaugurat el mes d’abril al Vendrell amb la presència del P. Manel Gasch i Hurios, abat de Montserrat i president de la Fundació Pau Casals, serveix de preludi de la visita del Sant Pare Lleó XIV a Montserrat, en què es resarà el Sant Rosari de Glòria.
Etiquetes
General
Participació